27.05.2024
Türkiye’nin
2023 yılı e-ticaret hacmi 1,85 trilyon Türk lirasına ulaştı.
Ülkemizde
e-ticaret hacmi 2023 yılında bir önceki yıla göre %115,15 artarak 1,85 trilyon
Türk lirasına ulaştı. (77,89 milyar dolar) İşlem sayısı ise bir önceki yıla
göre %22,25 artarak 5,87 milyar adet olarak gerçekleşti.
Ticaret
Bakanlığınca 2024 yılında e-ticaret hacminin 3,4 trilyon Türk lirası ve işlem
sayısının da 6,67 milyar adet olacağı öngörülüyor.
E-ticaret
hacminin genel ticaret hacmine oranı 2019 yılında %10,1 iken yıllar içinde büyük
bir artış kaydederek 2023 yılında %20,3’e ulaştı.
2023
yılında e-ticaret hacminin gayrisafi yurtiçi hasıla (GSYH) içindeki payı (E-GSYH)
bir önceki yıla göre %33,3 oranında artarak %6,8’e ulaştı. E-GSYH’nin 2019-2023
yılları arasında yıllık bileşik büyüme oranı %26 oldu.
E-ticaret
hacminin %51’ini mal ticareti, %49’unu ise hizmet ticareti oluşturuyor. Bunun
yanında kartlı işlem hacminin %63’ü mal ticareti iken %37’si hizmet ticareti
kaynaklı işlemlerden meydana geliyor.
E-ticaret
hacminden en büyük payı alan ilk üç sektörden ilki 233 milyar Türk lirası ile beyaz
eşya ve küçük ev aletleri olurken bu sektörü sırasıyla 135 milyar Türk lirası
ile elektronik ve 127 milyar Türk lirası ile giyim, ayakkabı ve aksesuar
sektörleri izliyor.
E-ticarete
uyum endeksine göre uyumu en yüksek ilimiz İstanbul.
Bakanlıkça
geliştirilen metodoloji sayesinde ülkemizde illerin e-ticarete uyumuna ilişkin
bir endeks oluşturuldu.
Bu
metodolojide yer alan kriterler;
Bu
göstergeler değerlendirilerek oluşturulan e-ticarete uyum skorlarına
bakıldığında e-ticarete uyumu en yüksek olan iller sırasıyla İstanbul, Kayseri,
Çorum, İzmir ve Kocaeli olarak öne çıktı.
2023
yılında Türkiye genelinde e-ticaret yapan işletme sayısı 559.412’ye ulaştı.
Pazaryerlerinde
e-ticaret faaliyeti yürüten işletme sayısı ise 540 bine yaklaşırken kendi
sitesinden veya mobil uygulamasından e-ticaret faaliyetinde bulunan ETBİS’e
kayıtlı işletmelerin sayısı 35 bini aştı.
Ülkemizde e-ticaret yapan işletmelerin %76’sı
şahıs işletmesi, %21’i limited şirket ve %3’ü anonim şirkettir. İstanbul,
Ankara, İzmir, Bursa ve Antalya, e-ticaret faaliyetinde bulunan işletmelerin en
çok bulunduğu ilk 5 il olarak öne çıktı.
E-ticaret
faaliyetinde bulunan esnaf işletmesi sahiplerinin %70,5’i erkek, %29,5’i ise
kadındır. Esnaf işletmesi sahiplerinin yaşlarına göre dağılımına bakıldığında
çoğunluğun 25-44 yaş aralığında olduğu görüldü.
2023
yılında işlem hacmi olarak en yoğun dönem kampanyaların etkisiyle kasım ayı
oldu.
Kasım
ayında e-ticaret hacmi yıl genelindeki aylık ortalamaların %50 üstünde seyretti.
2023
yılında en yüksek işlem yapılan günler, Kasım ayı kampanyalarının etkisiyle 11
Kasım ve Öğretmenler Günü olan 24 Kasım oldu.
E-ticaret
harcamalarının yaşa göre dağılımında 25-36 yaş aralığı dikkat çekiyor.
E-ticaret
alışveriş tutarlarının yaş dağılımına bakıldığında en fazla harcamayı 29
yaşındaki tüketiciler gerçekleştirirken e-ticaret hacminin yarısından fazlasını
25-36 yaş aralığındaki tüketiciler yaptığı alışverişler oluşturdu.
Mobil
uygulamaların tercih edilme oranı yüksek.
İşlem
sayısı ve işlem hacminin satış kanallarına göre dağılımına bakıldığında mobil
uygulamalardan yapılan alışverişler öne çıkıyor. Web, mobil web ve mobil
uygulama şeklinde sınıflandırılan sipariş platformları arasında işlem sayısı
bakımından %91; işlem tutarı bakımından ise %80 oranında mobil uygulama
kullanıldı.
E-ticaret
harcamalarının saat aralıklarına göre dağılımına bakıldığında %43 ile en fazla
sayıda işlem 18.00-00.00 arasındaki 6 saatlik zaman diliminde gerçekleştirildi.
Türkiye
genelinde ortalama kargo teslim süresi 46,2 saat.
Teslim
edilemeyen kargo gönderilerine bakıldığında ilk sebep %34,13 ile müşterinin gönderiyi
kabul etmemesi iken %26,43 ile adreste bulunamama ikinci sırayı aldı. En az
karşılaşılan sebep ise %1,2 ile hasarlı kargo oldu.
En
yüksek sayıda kargo gönderimi yapan il %55,27 ile İstanbul oldu. İstanbul’u
sırasıyla Kocaeli, Ankara, İzmir, Bursa ve Kayseri illeri takip etti. En fazla
kargo gönderimi yapan ilçelere bakıldığında ise İstanbul iline bağlı Bağcılar
ilçesi ilk sırada yer aldı.
En
fazla sayıda kargo alan il %29,74 oranı ile yine İstanbul oldu. Ankara, İzmir,
Bursa, Antalya ve Kocaeli, İstanbul’u takip etti. En yüksek sayıda kargo alan
ilçe ise Ankara iline bağlı Çankaya ilçesi oldu.
Sektör
bazında aşağıdaki ürünler en çok satılan ürünler olarak dikkat çekti:
Kamuoyuna
saygıyla duyurulur.
Raporun
tamamına ulaşmak için tıklayınız.